logo

Lazamani per 9 juni onder vleugels van Hooijer Footwear Group


Van heel Europa tot Australië en van Martinique en Bermuda tot en met de Nederlandse Antillen. Lazamani is wereldwijd een gevestigde naam in de schoenenbranche. Die status heeft het schoenenmerk te danken aan haar kleurrijke, speelse en gewaagde ontwerpen, maar ook aan de gedrevenheid en passie van eigenaren Franco Jansen en Miranda Schreiner. Vanaf het moment dat zij Lazamani in handen kregen, nam de populariteit ervan een vlucht. Nu, 25 jaar later, wordt het merk ondergebracht bij de Hooijer Footwear Group. Miranda: ‘Franco en ik zeiden al jaren tegen elkaar: “Mocht er een dag komen dat we het van de hand willen doen, dan is Hooijer de enige die we Lazamani gunnen en toevertrouwen.” En nu is het zover.’

Trouw aan merkwaarden Onder de slogan Standing out in the crowd is Lazamani uitgegroeid tot een opvallend merk dat staat als een huis. Zo zitten de slippers, sandalen, winterboots en laarzen steevast vol details en ontwerpgrapjes. Ook kent elk item een hoog draagcomfort omdat de collecties volledig van leer worden gemaakt. Dergelijke, vaste merkwaarden zijn ook zichtbaar richting de retail. Miranda: ‘Betrouwbaarheid is enorm belangrijk voor een merk. Zowel de gebruikers als de retail moeten weten wat ze aan je hebben en op je kunnen rekenen. Leveringsproblemen bijvoorbeeld, die kennen we niet.’ Ook na het overlijden van Franco, eind oktober 2020, bleef het merk haar koers behouden. ‘Wij stonden echt samen aan het roer en hebben in de loop der jaren een gouden team om ons heen verzameld. Dat Franco er niet meer is, is een groot gemis, zowel zakelijk als privé, maar de boot bleef gewoon doorvaren en de afgelopen seizoenen kregen we veel complimenten op de collecties.’

Opvolging Desondanks begon Miranda steeds vaker na te denken over opvolging. ‘Kinderen hebben we niet − de schoenen waren onze kinderen − dus dat we buitenshuis op zoek moesten naar opvolging wisten we al langer. Maar we wilden nog lang niet stoppen; Lazamani gaf ons enorm veel plezier. Maar tijden veranderen. Franco overleed, ik merk dat ik ouder word en ondertussen draait de wereld in een razend tempo door. Lang verhaal kort: een jaar geleden belandde er een brief van mijn hand op de mat bij Hooijer.’

Voortzetten en groeien Hilko Hooijer: ‘Miranda nam contact met ons op en tijdens dat eerste gesprek merkten we direct dat we volledig op één lijn lagen. De collecties van Lazamani zijn sterk en de prijs/kwaliteit-verhouding is ronduit goed. Dus toen Miranda aangaf dat het DNA en de hele werkwijze van het merk ongewijzigd moest blijven, waren we het daar volledig mee eens. Mede daarom gaat het huidige Lazamani-team autonoom verder, alleen dan onder de vleugels van Hooijer. En noem het toeval of niet, maar toen die brief van Miranda kwam, waren we net brandowner geworden van Jan Jansen. Jan is de oom van Franco en in beide merken komt de rebelse kant van de familie Jansen naar voren. Hoe mooi is het dat beide merken nu in één huis vertegenwoordigd zijn.’ Voor Miranda is de overstap naar Hooijer een hele geruststelling. ‘Lazamani wordt op dit moment succesvol in meer dan 30 landen verkocht. De status die het merk heeft, moet gehandhaafd blijven en het liefst nog verder uitgebouwd worden. Hooijer beschikt over de logistieke en de marketingtechnische middelen en mogelijkheden om die gewenste groei te creëren. Daarnaast blijf ik betrokken bij de collecties. Ja, ik ben hier heel blij mee. En nog belangrijker: Franco zou hier 100% achter hebben gestaan.’

lazamani

https://www.lazamani.nl/